Kaikki tiedotteet

17.02.2017 | Uutinen

Sanna Lemmetty asiakkuusjohtajaksi Kotimaan Energiaan – tehtävänä kehittää asiakasmatkaa ja asiakaspitoa

Sanna Lemmetty asiakkuusjohtajaksi Kotimaan Energiaan – tehtävänä kehittää asiakasmatkaa ja asiakaspitoa

Sanna Lemmetty on nimitetty Kotimaan Energian asiakkuusjohtajaksi 9.1.2017 alkaen. Tehtävässään Lemmetty vastaa asiakaskokemuksen johtamisesta ja toimii osana Kotimaan Energian johtoryhmää.

– Nimitys kertoo, mille tasolle asiakasmatkan kehittäminen ja asiakkaan erinomaisen kokemuksen varmistaminen on Kotimaan Energiassa nostettu. Yhtiöllä on vahva myynti ja se on saanut hyvää jalansijaa markkinalla. Nyt on aika syventää asiakaskokemuksen laatua entisestään ja lunastaa yhtiön mutkaton palvelulupaus joka tasolla. Haluamme, että asiakkaat ovat todella tyytyväisiä ja näkevät meidät kumppanina, jonka kanssa asiat sujuvat ja jonka kanssa on helppo toimia, Lemmetty linjaa.

”Olemme todella iloisia siitä, että saimme näin rautaisen asiakaskokemuksen kehittäjän osaksi johtoryhmäämme. Sannan johdolla viemme Kotimaan Energian asiakaskokemusta yhä mutkattomampaan suutaan”, sanoo Kotimaan Energian toimitusjohtaja Kenneth Hedman. ”Moni asia on muuttunut sen jälkeen, kun Kotimaan Energia aloitti toimintansa nykyisessä muodossaan vuonna 2015. Asiakassuhteita voi ja pitää kehittää jatkuvasti, ja uskon, että Sannan avulla saamme entistä tyytyväisimpiä asiakkaita.”

Aikaisemmin Lemmetty on toiminut muun muassa Nesteen vähittäismyynnissä myyntipäällikkönä vastaten pienten ja keskisuurten yritysasiakkaiden myynnin ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Energiayhtiökokemusta Lemmetty on kartuttanut Fortumilla, missä hän työskenteli asiakaspalvelun ja liiketoimintaprosessien kehittämisen parissa mm. Business Process Management Managerin roolissa.

Viisi nopeaa kysymystä:

Miksi asiakaskokemuksen johtaminen on tärkeää?

– Asiakkaan tyytyväisyys tulee pystyä varmistamaan jokaisessa kohtaamisessa samoin kuin hänen yksilöllisten tarpeidensa muuttuessa. Valitettavan usein asiakashankinnassa nähdään valtavasti vaivaa, mutta kun asiakas on saatu, annetaan olla. Onneksi asiakasmatkan kehittäminen alkaa olla yhä useamman yrityksen fokuksessa. Niin yksittäiset yritykset kuin koko Suomikin lähtevät nousuun sillä, että karistetaan välinpitämättömyys, oli kysymys sitten johtamisesta, myynnistä ja markkinoinnista, asiakkuuksien hoitamisesta tai tuotekehityksestä. Asiakkaan puolella tulee olla aidosti.

Miten asiakaskokemusta voi kehittää?

– Asiakaskokemuksen kehittäminen on viime kädessä sitä, että pohditaan, miten toimitaan ihminen ihmiselle siten, että asiakas kokee olevansa yritykselle tärkeä. Vastuu asiakkaan tyytyväisyydestä tulee kantaa joka ikisessä osassa organisaatiota. Asiakkaan huomioiminen voi olla esimerkiksi sitä, että helpotetaan hänen arkeaan tai tuodaan tarjolle jotain uutta ja yllätyksellistä.

Mihin aiot työssäsi ainakin tarttua?

– Sähköbisneksessä viestintä asiakkaan suuntaan on usein varsin yhdensuuntaista. Haluan kehittää toimintaa siten, että asiakkaat huomioidaan yksilöinä ja heidän kanssaan käydään vahvempaa dialogia: tavoitteena on toiminnan jatkuva parantaminen asiakkailta saadun palautteen perusteella – kehitysideoiden kuuntelu sekä toiminnan muokkaaminen sen pohjalta.

Mitkä ovat asiakaskokemuksen johtamisen sudenkuopat?

– Asiakaskokemus ei kohene päälle liimatuilla toimenpiteillä; kaiken takana tulee olla vilpitön näkemys siitä, että asiakkaan etu toteutuu niin itse tuotteissa kuin kaikissa kohtaamisissakin.

Millä mielellä lähdet tehtävääsi?

– Olen työssäni joka ikisen asiakkaan edustaja, asiakkaan ääni. Lähden työhön valtavan innostuneena. Kotimaan Energian organisaatio mahdollistaa toiminnan ketterän kehittämisen. Olen myös ollut siinä mielessä onnekas, että olen työurani varrella saanut tehdä töitä niin myynnin, asiakaspalvelun kuin toiminnan kehittämisenkin parissa. Tästä kolminaisuudesta on taatusti hyötyä nykyisessä tehtävässäni.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Kenneth Hedman, puh. 050 570 0333, kenneth.hedman@kotimaanenergia.fi

Asiakkuusjohtaja Sanna Lemmetty, puh. 040 709 3777, sanna.lemmetty@kotimaanenergia.fi

Kotimaan Energia on osa norjalaista Hafslund-konsernia. Jo vuonna 1898 perustettu Hafslund on Norjan suurin verkkoyhtiö sekä merkittävä uusiutuvan energian tuottaja, jolla on yli miljoona asiakasta Pohjoismaissa. Hafslund-konserniin kuuluvat lisäksi mm. Norges Energi, Sveriges Energi sekä Göta Energi. Kotimaan Energia myy sertifioitua vesivoimalla tuotettua ympäristöystävällistä sähköä

www.kotimaanenergia.fi

Tietosuoja ja evästeet