Kaikki tiedotteet

16.11.2016 | Uutinen

Kotimaan Energian puhelinmyynti on täysin läpinäkyvää

Yle uutisoi 15.11., että kilpailu- ja kuluttajavirasto on keskustellut puhelinmyynnin ongelmista ja pelisäännöistä Kotimaan Energian kanssa. Virasto muistuttaa kuitenkin itsekin, että valitusten määrä tulee suhteuttaa puhelinmyynnin volyymiin, joka on Kotimaan Energialla muihin sähköyhtiöihin verrattuna moninkertainen.

”Tämän alan toimijoista Kotimaan Energian valitusmäärät ovat suurimpia. Tosin kukaan muu ei harjoita näin laajamittaista sähkön puhelinmyyntiä”, kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola kertoo uutisessa.

Näin on, vahvistaa Kotimaan Energian myyntijohtaja Petteri Kaijasilta ja pahoittelee asiantilaa: ”Jokainen palaute on liikaa. Pyrimme kaikin mahdollisin tavoin siihen, että myyntipuhelumme olisivat niin yksiselitteisiä, ettei yhtäkään väärinkäsitystä tulisi – päinvastoin tähtäämme siihen, että jokainen suomalainen olisi tietoinen sähkön hinnasta ja siitä, kuinka paljon sähköä kilpailuttamalla voi laskussaan säästää. Puhelinmyyntimme volyymi on kuitenkin valtava. Esimerkiksi tänä vuonna olemme soittaneet jo 2,8 miljoonaa myyntipuhelua. Samalla valituksia on tullut alle sata, eli vähemmän kuin 0,0036 % soitettuihin puheluihin suhteutettuna. Valitusmäärät ovat toisin sanoen minimaalisia, vaikka toki yhtä valitettavia.”

”Mikäli väärinkäsityksiä syntyy, pyrimme selvittämään ne ensi tilassa. Onneksi nykyään myös kuluttajan asema on vahva: myyntiyhtiöllä on velvollisuus todentaa kauppa äänikuitilla, jonka sisältö on yksiselitteinen ja kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksymä. Mikäli asiassa on epäselvyyttä, kuluttaja voi kiistää sopimuksen syntymisen peruutusajasta riippumatta ja vaatia sopimuksen palauttamista vanhalle sähköntoimittajalle”, Kaijasilta jatkaa.

Jokainen puhelu nauhoitetaan kokonaisuudessaan

Myöskään aihetta jatkotoimenpiteille ei olla kilpailu- ja kuluttajavirastossa nähty: ”Meillä on oltava selkeä näyttö siitä, ettei puhelinmyynti ole täyttänyt lain vaatimuksia. Markkinointia arvioidaan puhelunauhoitusten perusteella. Myyjä nauhoittaa säännönmukaisesti sopimuksen tekovaiheen. Jos koko puhelua ei nauhoiteta, jää katveeseen se, mitä puhelun alkupuolella on kerrottu kuluttajalle”, lainaa Yle Kaakkolaa.

Myös tässä suhteessa Kotimaan Energia toimii täysin läpinäkyvästi: ”Nauhoitamme puhelut kokonaisuudessaan ja säilytämme nauhat kuuden kuukauden ajan. Äänitteet ovat niin sopimusosapuolien itsensä kuin viranomaistenkin kuunneltavissa. Mikäli ilmenee, että yksittäisessä puhelussa on laatuongelma, siihen puututaan heti”, Kaijasilta kertoo.

”Meillä on ehdoton tahtotila selvittää kaikki asiakkaitamme askarruttavat asiat. Toivommekin, että kuluttajat ottavat meihin välittömästi yhteyttä, mikäli jokin asia on jäänyt sopimusta tehdessä mietityttämään. Voimme kuunnella myyntipuhelut yhdessä kokonaisuudessaan ja ratkoa mahdolliset epäselvyydet.”

Kotimaan Energia samoin kuin yhtiön puhelinmyyntikumppanit ovat Suomen Asiakasmarkkinointiliitto ry:n jäseniä ja noudattavat heidän telemarkkinointia koskevia reilun pelin säännöksiään. Toimintaa kehitetään jatkuvasti myös saadun asiakaspalautteen avulla.

Lisätietoja:

Kenneth Hedman, Kotimaan Energian toimitusjohtaja, puh. 050 570 0333, kenneth.hedman@kotimaanenergia.fi
Myyntijohtaja Petteri Kaijasilta, Kotimaan Energia, puh. 0400 418 156, petteri.kaijasilta@kotimaanenergia.fi

Kotimaan Energia on osa norjalaista Hafslund-konsernia. Jo vuonna 1898 perustettu Hafslund on Norjan suurin verkkoyhtiö sekä merkittävä uusiutuvan energian tuottaja, jolla on yli miljoona asiakasta Pohjoismaissa. Hafslund-konserniin kuuluvat lisäksi mm. Norges Energi, Sveriges Energi sekä Göta Energi. Kotimaan Energia myy sertifioitua vesivoimalla tuotettua ympäristöystävällistä sähköä.

Tietosuoja ja evästeet